
Følgende indlæg er en guide til den amerikanske musiker Tom Waits musikalske bagkatalog. Jeg vil gå kronologisk igennem hans mange forskellige udgivelser i hans lange karriere fra begyndelsen af 70'erne til i dag. Hans studiealbums vil blive gennemgået og blive rated på en 6-stjernet skala, derudover vil jeg også berøre hans andre udgivelser så som soundtracks og livealbums, samt hans karriere som skuespiller. Jeg håber denne guide, både kan bruges af jer, der ikke kender så meget til Tom Waits, men også af jer der kender, ham men gerne vil dykke længere ned i hans bagkatalog.
Tom Waits har aldrig rigtig slået igennem kommercielt, som nok mest skyldes, at hans musik ofte ikke er så let tilgængeligt på grund af en del musikalske eksperimenter. Specielt karakteristisk er hans stemme, som er det der kendetegner Waits. Han synger og til tider nærmest growler med en meget dyb og rusten vokal, som for mange kan tage noget tid at vænne sig til, men er man først blevet suget ind i Waits univers, er det svært at slippe igen. Hans tekster kredser oftest omkring de eksistenser, der lever på undersiden af det amerikanske samfund og for manges vedkommende bliver glemt. Så i stedet for at lave politiske tekster om hvad der er galt, skiller han sig ud ved at fortælle historier om ludere, lommetyve og drukkenbolte. Tom Waits karriere kan deles op i 2 periode, hans tidlige karriere i 70'erne, hvor han lavede klaverballader oftest med en lidt jazzet lyd. I 80'erne skiftede han meget overraskende til en ny og mere eksperimenterende lyd. Her blev pianoen lagt til side til fordel for mere utraditionelle instrumenter, og en til tider form for junkyard lyd og en sær karnevalsk lyd.
Tom Waits - Closing Time (1973)






Tom Waits debutalbum er som titlen antyder en plade til de sene nattetimer. Dette album viser en melankolsk Waits siddende på en bar lige inden lukketid. Dette album skiller sig ud fra hans senere albums, da han her synger noget renere, end det der normalt kendetegner ham. Albummet indeholder en rigtig god variation med numre, som den jazzede "Virginia Avenue" til up-tempo nummeret "Ice Cream Man". Derudover indeholder den et af hans smukkeste numre i klaverballaden "Martha". Flere numre fra albummet er senere blevet coveret mest kendt er The Eagles version af "Ol' 55".
Key tracks:
Tom Waits – Ice Cream Man
Tom Waits – Ol' 55
Tom Waits – Martha
Tom Waits - The Heart Of Saturday Night (1974)






The Heart Of Saturday Night har ikke den samme variation og lige så stærke numre, som en del af hans andre albums til gengæld er det hans mest sammenhængende værk. Albummet er lige som forgængeren præget af en blanding af folk, blues og jazz. Det er et meget helstøbt værk, hvor man nemt bliver fanget i en helt speciel Waits stemning på grund af det gennemgående udtryk i numrene på albummet.
Key tracks:
Tom Waits – New Coat Of Paint
Tom Waits – Fumblin' With The Blues
Tom Waits – The Heart Of Saturday Night
Tom waits - Nighthawks At the Diner (1975)






Tom Waits 3. album er optaget, ved at han har samlet en masse mennesker i en til lejligheden indrettet bar i et studie. Her har han live optaget 70 minutters materiale med en blanding af sange og Tom Waits der springer ud som entertainer. Albummet føles meget levende og intimt, da man får alle hans sjove vittigheder og historier med samt publikums grin og klappen. Desværre trækker det ned at sangene simpelthen ikke er gode nok, i forhold til hvad han ellers kan præstere.
Key tracks:
Tom Waits – Better Off Without A Wife
Tom Waits – Eggs And Sausage [In A Cadillac with Susan Michelson]
Tom Waits – Warm Beer And Cold Women
Tom Waits - Small Change (1976)






På dette tidspunkt i Tom Waits liv, er han ude i et massivt alkoholmisbrug, hvilket også skildres i alkoholprægede numre som "Bad Liver And A Broken Heart" og "The Piano Has Been Drinking". Der er også sket en drastisk ændring i hans vokal, som er blevet noget mere hæs og dyb og bla. er inspireret af Louis Armstrong og Howlin Wolf. Det er ud over at indeholde nogle fantastiske numre også et meget underholdende album med tekstcitater som "I Don't have a drinking problem except when i can't get a drink".
Key tracks:
Tom Waits – Tom Traubert's Blues [Four Sheets To The Wind In Copenhagen]
Tom Waits – Invitation To The Blues
Tom Waits – The Piano Has Been Drinking [Not Me]
Tom Waits - Foreign Affairs (1977)






Dette album fortsætter lidt i samme stil som Small Change og indeholder fine sange, men er dog ikke lige så bemærkelsesværdigt som forgængeren. Tom Waits har her brugt tid på at udvikle sit udtryk inden for bluesen og jazzen. Dette album indeholder også mandens første duet i kraft af nummeret "I Never Talk To Strangers", som skal forestille en bar dialog mellem Tom Waits og sangerinden Bette Midler. Derudover har han også skrevet nummeret "Jack & Neil" om hans idoler fra beatkulturen Jack Kerouac og Neil Cassidy.
Kry tracks:
Tom Waits – I Never Talk To Strangers
Tom Waits – Cinny's Waltz
Tom Waits – Burma-Shave
Tom Waits - Blue Valentine (1978)






På Tom Waits 6. album Blue Valentine fra 1978 bygger han lidt videre på den efterhånden sikre stil fra tidligere. På dette album bliver den elektriske guitar nemlig for første gang indlemmet i hans musik, derudover bliver der også her gjort brug af keyboard. Der bliver til gengæld skruet gevaldigt ned for brugen af strygerarrangementer. Alt i alt er det et udemærket album, men den store musikalske revolution er det ikke, i forhold til hvad der kommer til at ske nogle år senere.
Key tracks:
Tom Waits – Christmas Card From A Hooker In Minneapolis
Tom Waits – Red Shoes By The Drugstore
Tom Waits – Kentucky Avenue
Tom Waits - Heartattack And Vine (1980)






På dette album kommer Tom Waits på nogle af numrene lidt tættere på det, der senere kommer til at kendetegne ham. På det fremragende åbnings nummer "Heartattack And Vine" leverer Waits en gang rå nedbarberet bluesrock. Han slipper dog ikke balladerne helt, og leverer to perler i form af numrene "Ruby's Arm" og "On the Nickel". Albummet indeholder et af Tom Waits mest kendte numre nemlig "Jersey Girl", som Bruce Springsteen senere fik succes med. "Heartattack And Vine" er Waits sidste album for Asylum Records og markerer en ende på den første del af hans musikalske karriere.
Key tracks
Tom Waits – Jersey Girl
Tom Waits – Heartattack And Vine
Tom Waits – Ruby's Arms
I 1978 fik Tom Tom Waits sin første filmrolle, det skete i filmen "Paradise Alley". Efter det er det blevet til en del filmroller i tidens løb. Han har blandt andet samarbejdet en del med filminstruktøren Francis Ford Coppola, som bad ham lave soundtracket til filmen "One From The Heart" sammen med Crystal Gayle. Udover også at få en rolle i filmen, fik han også 3 mindre roller i nogle af hans film fra start 80'erne. En meget afgørende faktor omkring Waits store musikalske skift efter bruddet med Asylum records, skyldes også hans kone Kathleen Brennan som han blev gift med i 1980, og som med andre musikalske inspirationer og idéer har haft stor inspiration på hans stilskifte, blandt andet ved at introducere ham for musikeren Captain Beefheart.
Tom Waits And Crystal Gayle - One From The Heart (1982)






Soundtracket til filmen "One From The Heart" er en række smukke ballader med Tom Waits og country-sangerinden Crystal Gayle. Oprindeligt ville Tom Waits have haft Bette Midler, men da hun ikke kunne, blev det Crystal Gayle. De bedste numre på albummet er helt klart duetterne, som der desværre er for få af. Selv om filmen blev en stor fiasko for Francis Ford Coppola, står albummet dog stadigt stærkt alene.
Key tracks:
Tom Waits;Crystal Gayle – This One's From The Heart
Tom Waits – Broken Bicycles
Tom Waits;Crystal Gayle – Opening Montage
Tom Waits - Swordfishtrombones (1983)






Swordfishtrombones er uden sammenligning, det mest skelsættende album i Tom Waits karriere. Her går han fra "bare" at være en fantastisk sangskriver til at være noget helt unikt. For mange lyttere vil dette album virke meget utilgængeligt, da det skiller sig meget ud fra den musik, der ellers var fremme på dette tidspunkt. Dette fantastiske album indeholder en række spændende numre med meget alternativ instrumentering. Fremragende numre som "16 Shells From A Thirty-Ought-Six" og "Underground" skralder afsted med deres specielle junkyard lyd og lyder ikke som noget andet fra den tid.
Key tracks:
Tom Waits – 16 Shells From A 30.6
Tom Waits – In The Neighbourhood
Tom Waits – Swordfishtrombone
Tom Waits - Rain Dogs (1985)






Rain Dogs bygger videre på stilen fra "Swordfishtromnbones", men er lidt mere tilgængeligt. Det er efter min mening Waits bedste album, og er et både medrivende og meget alsidigt album med 19 fantastiske numre inden for vidt forskellige genrer. Inspirationen er hentet flere forskellige steder, bl.a. fra den tyske musiker Kurt Weill's værker fra 1920'erne og fra en New Orleans inspireret stil specielt på nummeret "Tango Till They Sore", samt country og blues. Albummet indeholder desuden det fine popnummer "Downtown Train", som senere blev et stort hit da Rod Stewart lavede et cover.
Key tracks:
Tom Waits – Downtown Train
Tom Waits – Rain Dogs
Tom Waits – Tango Till They're Sore
Tom Waits - Franks Wild Years (1987)






Dette album er det sidste i "Swordfish" trilogien, som den nogle gange kaldes. Det er på trods af, at det er det svageste af disse albums stadig et fremragende album, som bygger videre på stilen fra de foregående to albums. Albummet er skrevet til en teaterforestilling af samme navn, men fungerer fremragende som et selvstændigt værk. Numrene "Innocent When You Dream" og "Straight To The Top" er begge at finde i 2 forskellige forskellige versioner på albummet, hvor den ene version af "Straight To The Top" er en form for parodi på Frank Sinatra i ægte Vegas stil.
Key tracks:
Tom Waits – Innocent When You Dream (Barroom)
Tom Waits – Way Down In The Hole
Tom Waits – I'll Be Gone
Efter "Franks Wild Years" udgav Tom Waits i 1988 det teatralske live album "Big Time", som indeholder to nye numre, men ellers mest indeholder numre fra swordfishtrilogien. I 1992 udgav han et primært instrumentalt soundtrack til Jim Jarmusch filmen "Night On Earth". Albummet er ikke specielt bemærkelsesværdigt, men filmen kan klart anbefales. Udover musikken fortsatte Tom Waits også med at spille med i film. Deriblandt spillede han en større rolle i "Dracula" og en rolle i filmen "Ironweed" med Jack Nicholson og Meryl Streep. I 1986 fik han så en hovedrolle i den fantastiske Jim Jarmusch sort/hvid film "Down By Law", som efter min mening er hans bedste præstation i en film.
Tom Waits - Bone Machine (1992)






Tom Waits første studiealbum i fem år, er et af hans mest varierede albums sammen med "Swordfishtrombones" og "Rain Dogs", og på dette album får man også en Waits at høre, der er meget alsidig i brugen af sin stemme. Han både brøler som en dæmon, synger stille ballader samt synger i falset. Dette album er uden tvivl Tom Waits mørkeste og mest forstyrrede album , og teksterne kredser her omkring døden. Albummet er et af mandens mest kritikerroste albums og vandt en grammy for "Best Alternative Music Album", derudover er der også medvirken fra bl.a. Keith Richards.
Key tracks:
Tom Waits – Goin' Out West
Tom Waits – Earth Died Screaming
Tom Waits – Black Wings
Tom Waits - The Black Rider (1993)






"The Black Rider" er et album, som indeholder studieversioner af sange Tom Waits har skrevet til teaterstykket "The Black Rider", som er blevet til i samarbejde med William S. Burroughs og Robert Wilson. The Black Rider, er nok det album, jeg sjældenst sætter på anlægget. Efter min mening fungerer det ikke helt som selvstændigt værk, og er derfor svært at komme helt ind under huden på, noget som fungerer langt bedre på Franks Wild Years, som også er lavet til et teaterstykke. Der er dog trods alt også gode sange imellem.
Key tracks:
Tom Waits – November
Tom Waits – The Black Rider
Tom Waits – Crossroads
Tom Waits - Mule variations (1999)






Efter en lang album pause vendte Tom Waits i 1999 tilbage med det glimrende album "Mule Variations". Albummet er med sine skiftevis smukke og skævt skramlende numre en slags opsummering af Tom Waits karriere, dog minder den mest om post-swordfishtrombones stilen, men med mere blues og rock tilsat hans karakteristiske stil. Albummet indeholder den gode og i Tom Waits sammenhæng lettilgængelige single "Hold On". Andre numre der stikker ud, er den underholdende "Chocolate Jesus" og den storslåede rå ballade "Come On Up To The House".
Key tracks
Tom Waits – Come On Up To The House
Tom Waits – Big In Japan
Tom Waits – Hold On
I 90'erne var Tom Waits ikke ret produktiv på album og tour fronten, til gengæld havde han gang i en del andre projekter bl.a. samarbejdede han med rockgruppen Primus og udgav derudover også enkelte numre til forskellige lejligheder. Derudover udgav han også to albums i starten af 90'erne "The Early Years Vol.1 og 2", som består af numre fra før albumdebutten "Closing Time". På filmfronten blev det til en rolle i superheltekomedien "Mystery Men" og i Terry Gilliams mesterværk "The Fisher King" og ikke mindst en rolle i det fantastiske 3 timers Robert Altman drama "Short Cuts" fra 1993, hvor han leverer en rigtig god præstation.
Tom Waits - Alice (2002)






Alice er det ene af to albums, der udkom den 4. Maj 2002. Begge albums er skrevet sammen med konen Kathleen Brennan med henblik på teaterforestillinger, hvor Alice er skrevet over klassikeren Alice i eventyrland. Det er det mest afdæmpede af de to album, med både jazzede og afdæmpede elementer og en vis melankoli og enkelte mere støjende passager. Albummet er nok Waits mest uhyggelige album og samtidig også til tider en smule trist. Nummeret Alice er markant som et af de smukkeste numre Waits har bedrevet.
Key tracks:
Tom Waits – Alice
Tom Waits – Poor Edward
Tom Waits – Everything You Can Think
Tom Waits - Blood Money (2002)






Det andet album Blood Money er lavet med henblik på teaterforestillingen Wojzeck om soldaten Wojzeck, der slog sin kæreste ihjel. Blood Money er et mere eksperimenterede album end "Alice", men dermed ikke mindre tilgængeligt. Det er et noget mere støjende album end "Alice", og Tom Waits skralder afsted med numre som den cirkusagtige "Misery Is The River Of The World" og "God's Away On Business". På dette album lyder hans stemme næsten endnu mere rusten, på den gode måde da det er Tom Waits, hvor han nærmest growler derudaf.
Key tracks:
Tom Waits – God's Away On Business
Tom Waits – Starving In The Belly Of The Whale
Tom Waits – Misery Is The River Of The World
Tom Waits - Real gone (2004)






På "Real Gone" leverer Waits et album fyldt med rytmer, og der er virkelig blevet plads til det eksperimenterende og uforusigelige her. Real Gone er der første album hvor pianoen fuldstændig er væk, men i stedet bliver der ekstra plads til innovativt guitarspil. "Real Gone" byder også på Waits som Human beatbox på åbningsnummeret. I det hele taget bruger han på dette album i højere grad end tidligere sin stemme som et bærende instrument. Waits kaster sig her for første gang ud i politiske tekster, da han her tager afstand fra Irak krigen, bl.a. på det flotte afslutningsnummer "The Day After Tomorrow".
Key tracks:
Tom Waits – Hoist That Rag
Tom Waits – Trampled Rose
Tom Waits – Day After Tomorrow
Tom Waits - Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards (2006)






Dette tre dobbelte album er en samling af 54 sange hvor af de 30 er nye numre og resten er tidligere udgivede numre fra soundtracks og lignende. Albummet er delt i 3 dele som indeholder hver deres stilart. "Brawlers" indeholder den beskidte blues, hvorimod "bawlers" indeholder de melankolske ballader, "bastards" indeholder derimod de sære og skæve eksperimenter. Man skulle tro at et album med så mange numre, ville være en rodet og ujævn affære, men det er faktisk ikke tilfældet, der er lige som på de fleste andre Waits album også god grund til at give dette album et lyt.
Key tracks:
Tom Waits – 2:19
Tom Waits – Long Way Home
Tom Waits – Little Drop of Poison
Tom Waits - Bad As Me (2011)






Tom Waits seneste udspil albummet "Bad As Me" fra sidste år, er endnu et fint udspil fra Tom Waits. Det er ikke fordi, der er det helt vildt nye at hente her, da det kører lidt efter en allerede succesfuld formel der plejer at virke. Heldigvis indeholder albummet så nogle glimrende numre i bl.a..singlen "Bad As Me" og den bluesrockede "Raised Right Men", samt den skæve ballade "Talking At The Same Time". Man kan dog allerede fra man sætter pladen på, høre at det bliver godt da det starter ud med en karakteristisk Waits sang i "Chicago" der bare gynger derudaf i ægte Waits stil.
Key tracks:
Tom Waits – Bad As Me
Tom Waits – Back In The Crowd
Efter årtusindskiftet var var Tom Waits også blevet endnu mere eftertragtet til at have med i forskellige talksows på grund af hans uforudsigelighed og humoristiske stil. Deriblandt har han både optrådt i "Lettermans" og "Conan O' Briens" late night shows samt "The Daily Show". I 2008 blev det også til en ny live udgivelse, da han udgav livealbummet "Glitter And Doom Tour". På filmfronten er det også blevet til en rolle i en scene med Iggy Pop i Jarmusch filmen "Coffee And Cigarettes", samt en rolle i filmen filmen "Book Of Eli". Derudover har han også leveret en fremragende præstation i rollen som djævlen i Terry Gilliam's seneste film "The Imaginarium Of Doctor Parnassus".
Den i dag 62-årige Tom Waits har igennem sin karriere, leveret en lang række glimrende albums og generelt holdt et højt bundniveau, og sidste år blev han oven i købet indlemmet i rockens Hall Of Fame. Jeg er sikker på Tom Waits stadig har masser at give af, og han arbejder efter sigende på et nyt album, som man kun kan glæde sig til, og forhåbentligt bliver det også til en live koncert med manden en dag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar